Ben je een kleine MKB-er of een middelgroot bedrijf?
Heb je een logistiek probleem of een tijdelijk capaciteitstekort?
Ik kom graag op de koffie om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.
Mail naar info@basrongen.nl en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.
Welkom

Situaties

LinkedIn

Contact

Info

Leverbetrouwbaarheid verhogen

Beginsituatie:
Veel deelleveringen.
Veel communicatie met klanten over levertijden.
Sommige bestellingen meerdere weken te laat.
Altijd meerdere orders achterstand van meer dan een week.
Regie van logistiek ligt niet bij het bedrijfsbureau.
Bevestigde leverweek wordt intern niet nageleefd.
Bevestigde leverdag wordt intern niet nageleefd.

Randvoorwaarden:
Waarde van voorraad en OHW niet op laten lopen.
Eerst administratie en planning verbeteren, later pas productiewijze aanpassen.
Eerst interne leverbetrouwbaarheid verhogen en daarna pas uitbesteed werk verbeteren.
Achterstand kan gemeten worden in orderregels, verkoopwaarde en aantal producten.

Activiteiten:
Afsluiten van openstaande verzendregels van enkele stuks in overleg met klant.
Aanpassen van levertijden in ERP-systeem aan actuele afspraken.
Klant tijdig informeren of deellevering of latere levering in een keer.
Afspraken met klant maken over afnameverplichting in geval van revisie.
KOOP verleggen zodat gewenste levertijd theoretisch haalbaar is.
Kanban invoeren voor regelmatig terugkomende orders.
Forecast van klant overnemen.

Resultaten:
Logistieke kosten nemen af.
Minder grote afwijkingen van levertijden.
Op tijd leveren wordt de norm.
Klanttevredenheid is sterk verbeterd.
Beter communicatie met klant mogelijk.
Regie over levertijden ligt weer bij het bedrijfsbureau.
Tijdwinst op bedrijfsbureau door minder communicatie over levertijden.
Werkdruk in magazijn verandert door minder spoedopdrachten en deelleveringen.
Minder administratie intern en extern door minder deelleveringen.

Methodieken:
Lean production: Minder administratieve handelingen door verminderen van deelleveringen.
Six Sigma: Spreiding van afwijking in levertijd verlagen en gemiddelde afwijking binnen norm laten vallen.
80/20 regel: Op tijd leveren (>80%) is de norm en afwijkingen (<20%) krijgen gerichte aandacht.